Sosyal ağların algoritmaları değişiyor, organik erişim oranları düşüyor. Peki sosyal medya stratejinizin başarısız olmasının temel sebepleri nedir?
Facebook, News Feed’de yerel haberlere ve arkadaşların, ailenin paylaştığı içeriklere öncelik vermeye kararı aldı. Facebook News Feed algoritmasında yapılan son güncellemeler, markaların organik erişimlerinin önemli şekilde düşmesine sebep oldu. Organik erişimi artırmak için verilen tavsiyeler arasında yalnızca Facebook gruplarına odaklanma ve Facebook’u terk etme düşüncesi bile yer alıyor. Ancak, bunları yapmak yerine derin bir nefes alıp mantıklı şekilde düşünmek ve sosyal medya pazarlamasından ne beklediğimizi düşünmek gerekiyor.
Sosyal medya neden var ve markanız neden sosyal medyada yer alıyor?
Sosyal medya platformlarının, pazarlamada kullanılan diğer kanallardan bir farkı yok. Sosyal medya modeli; belli bir kitleyi bir araya toplamak, veri yardımıyla segmentasyon yapmak ve ürünleri ya da hizmetleri reklam yoluyla satmaya dayanan bir model.
Sosyal medyada başarısız olmanıza sebep olan 5 nedenden söz etmeden önce, bir şeyi açıklık getirmek gerekiyor: Büyüyen sosyal medya topluluğu ve bu platformlarda yer alan kişileri markanızla iletişim kurabilmesi çok önemli. Facebook, Twitter ve Instagram’da yer almak bunun için yeterli değil. İnsanların ilgisini çekebilmek için gerçekten çaba harcamalı ve onlara değer merkezli reklamlar yayınlamalısınız. Sosyal medyanın gücünü bu şekilde etkin kullanabilirsiniz.
Sosyal medya çabalarınızın umduğunuz gibi sonuç vermemesinin 5 nedeni:
Sosyal medya pazarlamasında topluluk oluşturmak, takipçi kazanmak önemli. Fakat pazarlamacıların pek çoğu, oluşturdukları topluluğu yanlış anlıyor ve yanlış tanıyor. Sosyal medya pazarlamacılarına göre sosyal bir topluluk ya da ağ kurmak, markaları ya da işletmeleri etrafında toplanan ve hayatlarını bir anda değiştirecek bir parça içerik için bekleyen insanlardan oluşuyor.
Gerçekte ise markanızın değerini; eğitici, bilgilendirici, değer yaratıcı bir şekilde masaya koymanız ve oluşturduğunuz topluluğun, ihtiyaçları doğrultusunda markanıza ulaşması ve sizi tercih etmesini umut etmeniz gerekiyor. İnsanların markalarla gerçekten arkadaş olmak istediğini düşünmeyi bırakmalısınız.
Eğer, aynı fikirde değilseniz, topluluğunuzdaki kişilerin isim ve soy isimlerini hatırlamaya çalışın, muhtemelen hatırlayamayacaksınız. Oluşturmaya çalıştığınız topluluğun türünü anladıktan sonra, sosyal medya pazarlama çabalarınızın sonucunu almaya başlayacaksınız.
Sosyal medya reklamlarına para harcamaktan uzak duran pazarlamacıların sayısı, bu reklamların hedef kitlenize ulaşmanın en uygun maliyetli yolu olmasına karşın azımsanmayacak kadar fazla. Ücretsiz kazanç sağlama dönemi çok uzun süre önce kapandı. Her işletmenin reklama ayıracak dev bütçeleri olmayabilir, söz konusu sosyal medya ise küçük bütçelerde yeterli.
Markalara, sosyal medya reklamcılığı için bütçe ayırmalarını hatırlatıyoruz. Eğer reklam bütçesi ayırmama konusunda kararlıysanız, sosyal medya pazarlama sonuçlarınız beklediğiniz gibi çıkmaması durumunda hayal kırıklığı yaşamayın.
Eğer stratejiden ziyade taktiklere önem veriyorsanız, kaybetmeye mahkûmsunuz. Sosyal medyadaki hack ya da numaralar, işletmenize uzun vadede bir fayda sağlamaz. Hedef koyarak başlamalısınız ve bu hedeflere ulaşmak için en uygun maliyetli şekilde ilerlemenin yollarını aramalısınız.
Her adımınız zaman alacaktır. Her bir aktivite için ne kadar zaman harcadığınızı belirlemeniz ve karşılığında ne kazandığınızı belirlemeniz gerekiyor. Yatırım getirisine (ROI – Return on Investment) odaklanmalısınız. Modası hemen geçen havalı taktiklere karşı dikkatli olun.
Bir sosyal medya stratejisindeki en büyük potansiyel zayıflık, veriyi anlamada başarısız olmaktır. Eğer sosyal aktivitelerinizden elde ettiğiniz veriyi ölçümleme, analiz ya da reaksiyona dönüştüremiyorsanız, kör uçuştasınız demektir.
Müşterinin ‘paylaşımı gördüğü’, ‘linke tıkladığı’ ve ‘ürün aldığı’ teorik tüketici süreci, genelde hiç olmaz. Tüketiciler, satın almadan önce etrafında dolaşırlar ve tüketicilerin satın alma davranışları ardındaki veriyi anlamamak, kampanyalarınızın etkinliğini azaltabilir.
Google Analytics, Facebook Insights’a ve Facebook Analytics’e aşina olun ve çabalarınızın ne gibi sonuçlar ortaya çıkardığını anlayın. Sosyal medyada başarı sağlamak yalnızca beğeni, etkileşim, paylaşım almak değildir ve daha geniş çaplı işletme hedeflerinizle örtüşmez.
Sosyal medya stratejinizi Coca-Cola ya da Nike gibi modelliyorsanız, gerçekleri gözden kaçırıyorsunuz demektir. Böylesine büyük şirketler, marka değerini on yıllar boyunca oluşturmuş markalar. Dev bütçelerle bu pazara girseniz ve onlardan birkaç fikir ödünç almak isteseniz bile bu yöntem işe yaramayacaktır.
21.03.2019