Uzun şarj süresi olan bir cep telefonunu tanıtmak istediğimizi düşünelim. Üzerine düşmemiz gereken konu belli değil mi?
“Diğerlerinden daha uzun süre kullanım imkanı veren batarya performansı” | Yeni Ayton 5Z
Fakat biz bu cümleyi doğrudan böyle yazarsak beğenilmiyor(mu). Sanırım beğendiremezsiniz. Neden? “Ya dümdüz yazmışsın işte onu ben de yapardım, boşuna mı sana danıştık?” diye sorarlar adama. Diyelim ki kimseye hesap vermek zorunda değiliz… Peki bu cümle bizi tatmin eder miydi? Hatırlayalım: “Diğerlerinden daha uzun süre kullanım imkanı veren batarya performansı” | Ayton 5Z
Kendimiz de beğenmedik galiba? (Bence makul ama sen beğenmedin gibi…?) O zaman hadi biraz reklam şeysi yapalım… Sanatsal bişiler yapalım diyoruz ve başlıyoruz cümleyle oynamaya:
-Herkes tükenir ama o tükenmez | Ayton 5Z
-Maksimum güç, minimum tüketim | Ayton 5Z
Şimdi oldu mu? Bırakın Allah aşkına ya! Vasat reklam metni/başlığı diye buna derim.
İşte bunu yapmaya çalışan ajanslar veya reklam yazarları ürünün asıl özelliğini gölgede bırakır; “bakın ben ne güzel sözler yazıyorum” dercesine reklam bütçenizi p*ç ederler.
-Ya ama ilk mesajda ince gönderme yaptık, zeki insanlar bunu beğenir. Ya da ikinci mesajda maksimum dedik; minimum dedik… Alengirli laflar ediyoruz işte sence de sıra dışı değil mi?
Değil kardeşim değil! Asıl klişe çalışmalar bunlar. Farklı olma klişesine takılıp reklam bütçenizi çarçur etmeyin. İyi bir reklamın cevaplaması gereken ilk soru “neden?” sorusudur. Bu nedenler çoğaltılabilir.
Reklam sahibi: Neden reklam yapıyoruz?
Reklam izleyen: Neden ilgileneyim ki?
Ben önce reklam verenin nedenine cevap vermek istiyorum. Cevap: Para kazanmak için. Reklam neden yapılır? Kısa veya uzun vadede geri dönüşü olsun ve para kazandırsın diye. Bu kadar basit değil mi?
Reklam izleyen-okuyan-gören tarafın nedenine cevap verecek olursak: Çünkü bir ihtiyacımdan bahsediyor. Sesini aç bakayım
Pekiii… Şimdi konu çözülüyor. Benim Ayton 5Z modelini satmam lazım değil mi? Bakın Ayton markasını değil; 5Z modelini satmam lazım. O zaman müşterinin neden sorusuna (neden ilgileneyim?) en anlaşılır cevabı arasam daha iyi olacak.
Bu cevabı ilgi çekici bir şekilde verebiliyorsam ne güzel; sadece ilgi çekip mesajı veremiyorsam ne yazık!
“İlgi çekmek aşk gibidir; karın doyurmaz” derdi babaannem.(Bunu şimdi uydurdum) Velhasıl-ı kelam: böyle bir durumda sadece müşterimi eğlendirmiş, değişik bir reklam çalışması ile şaşırtmış; bir ihtimal x festivalde altın muz ödülü almış olurum. Tabi ürünlerim elimde patladıktan sonra altın muz neye yarar bilmiyorum ama farklıyız ya işte…
Panda dondurma’nın son zamanlarda yaptığı reklam filmlerini izlemiş olmalısınız. En son Magnum’a atıfta bulunduğu reklam filmiyle bayağı beğeni toplamıştı. #BunaBayılacaksınız hashtag’ı ile yayınladığı yeni (2016) reklam filmi yine komik, yine muzip, yine sataşıyor… Şimdi Panda’nın yeni reklam filmini izleyip üzerine tartışalım. Sonrasında bana %100 hak vereceksiniz.
25.03.2019